Algemene voorwaarden van Kobout B.V.
Artikel 1 – Toepasselijkheid
1.1 Op alle door en/of aan ons gedane aanbiedingen, alle met ons gesloten overeenkomsten en alle door ons te verrichten diensten zijn uitsluitend onze algemene voorwaarden van toepassing.
1.2 De toepasselijkheid van uw algemene voorwaarden wordt hiermede uitdrukkelijk en in alle gevallen van de hand gewezen, ook indien u naar die voorwaarden verwijst in een tot ons gericht verzoek tot uitbrengen van een aanbod.
1.3 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen wij met u in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling in acht worden genomen.
1.4 Wij zijn gerechtigd deze voorwaarden te alle tijde te wijzigen. De gewijzigde voorwaarden zullen van toepassing zijn vanaf het moment dat wij u schriftelijk van de wijziging in kennis hebben gesteld.
1.5 U mag de uit een overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen niet aan derden op welke wijze dan ook overdragen zonder onze schriftelijke toestemming. Wij zullen deze toestemming niet op onredelijke gronden onthouden.
Artikel 2 - Website en andere uitingen
2.1 Alle informatie op onze website en in andere uitingen van Kobout B.V. is beschermd door Auteurswet en/of Databankenwet, tenzij wettelijk anders bepaald. Informatie, producten en/of diensten die via onze website worden verschaft mogen niet worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, in fotokopie of anderszins zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Kobout B.V.
2.2 Onze website gaat vertrouwelijk om met door gebruiker verstrekte gegevens. Gegevens die gebruiker in het kader van aanmelding en/of bestellingen of anderszins aan Kobout B.V. opgeeft kunnen worden opgenomen in een persoonsregistratie in de zin van de toepasselijke wetgeving. Voor zover gebruiker constateert dat gegevens over hem niet juist zijn zal hij Kobout B.V. daarvan in kennis stellen.
2.3 Kobout B.V. zal op geen enkele wijze aansprakelijk zijn voor
- eventuele fouten of onvolledigheden in producten en/of diensten die via onze website worden verschaft, of
- het gebruik dat gebruiker daarvan maakt of voor de (niet-) bereikbaarheid daarvan.
2.4 Toegang tot onze website wordt verleend op strikt persoonlijke basis. Het is gebruiker niet toegestaan van de via onze website aangeboden informatie, producten of diensten zodanig gebruik te maken dat dit leidt of kan leiden tot enige vorm van - al of niet commerciële - exploitatie van die informatie, producten of diensten of enig gedeelte daarvan door gebruiker of een derde.
2.5 Voor gebruik van via deze website aangeboden informatie, producten en/of diensten kunnen, ook indien die gratis toegankelijk zijn, aanvullende voorwaarden van de leverancier gelden.
Artikel 3 – Aanbieding en totstandkoming van de overeenkomst
3.1 Alle door ons gedane aanbiedingen/offertes zijn vrijblijvend, tenzij hierna anders is aangegeven. Zij dienen bovendien als één geheel te worden opgevat.
3.2 Wij kunnen niet aan een aanbieding/offerte worden gehouden indien u redelijkerwijs kan begrijpen dat de offerte/aanbieding, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
3.3 De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, de kosten van verpakking, installatiekosten en eventuele in het kader van de overeenkomst te maken bijkomende kosten, daaronder begrepen reis- en verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
3.4 Aanvaarding van een aanbieding/offerte geschiedt door schriftelijke en/of mondelinge aanmelding c.q. bestelling door u bij ons. Aanvaarding kan eveneens per telefoon, e-mail of internet geschieden.
3.5 Aanvaarding van een aanbieding brengt voor u met zich mee dat u de aanbieding en de daaruit voortvloeiende (betalings- of andersoortige) verplichtingen accepteert en u derhalve ook gehouden bent deze verplichtingen na te komen. Wij zullen vervolgens een orderbevestiging aan u verzenden. Het al dan niet door u hebben ontvangen van de orderbevestiging, laat uw verplichtingen als in dit artikellid aangegeven onverlet.
3.6 Indien door omstandigheden, waaronder de aard, de omvang of de spoedeisendheid van de opdracht, geen orderbevestiging is verzonden, wordt de factuur beschouwd als orderbevestiging.
3.7 Wij behouden ons het recht voor om opdrachten/klanten zonder opgave van redenen te weigeren.
3.8 Elke overeenkomst wordt door ons aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat u - uitsluitend ter onzer beoordeling - voldoende kredietwaardig blijkt voor de geldelijke nakoming van de overeenkomst. Wijzigingen in de overeenkomst dienen schriftelijk door partijen te worden overeengekomen.
3.9 Indien een aanbieding vergezeld gaat van foto’s, begrotingen, plannen, catalogi of andere bescheiden, zijn louter ter indicatie, blijven deze te allen tijde onze eigendom en moeten deze op eerste verzoek aan ons worden teruggegeven. Zij mogen zonder onze uitdrukkelijke schriftelijke toestemming vooraf niet worden vermenigvuldigd, nagemaakt op welke wijze dan ook, of aan derden worden doorgegeven dan wel ter inzage worden gegeven.
3.10 U machtigt ons bij deze uitdrukkelijk om, indien en voor zover wij dit binnen de grenzen van de door u gegeven opdracht nodig of wenselijk achten, werkzaamheden door derden voor uw rekening te doen verrichten alsmede rechten en verplichtingen welke voorvloeien uit de overeenkomst aan derden over te dragen.
Artikel 4 - Leveringstermijnen, uitvoering en wijziging overeenkomst
4.1 De voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van bepaalde zaken overeengekomen of opgegeven termijnen dienen slechts ter indicatie en zijn geen fatale termijn in de zin van artikel 6:83 van het Burgerlijk Wetboek.
4.2 Indien wij voor de uitvoering van de overeenkomst van u gegevens behoeven, vangt de uitvoeringstermijn niet eerder aan dan nadat u deze juist en volledig aan ons ter beschikking heeft gesteld.
4.3 Levering geschiedt Ex Works (“af fabriek”) conform de vigerende Incoterms.
4.4 U bent verplicht de zaken af te nemen op het moment dat deze aan u ter beschikking worden gesteld. Indien u de afname weigert of nalatig bent met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, zijn wij gerechtigd de zaken op te slaan voor uw rekening en risico.
4.5 Wij zijn gerechtigd bij artikelen welke buiten ons standaard bereik vallen af te wijken van de bestelde aantallen. Deze afwijking zal vallen binnen het bereik van 10% meer dan wel 10% minder van het bestelde aantal.
4.6 Wij zijn gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
4.7 Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kunnen wij de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat u de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
4.8 Wijzigingen of aanvullingen op de overeenkomsten dienen uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen te worden. Indien u om wijziging en/of aanvulling van een overeenkomst verzoekt en partijen geen overeenstemming bereiken blijft de overeenkomst in oorspronkelijke vorm in stand.
4.9 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan. Indien de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van u, van de bevoegde instanties et cetera, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit ook consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Wij zullen daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd. U aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.
4.10 Wij hebben het recht de overeengekomen prijs te verhogen, ook indien een vaste prijs is overeengekomen, op grond van een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet of regelgeving of als de verhoging haar oorzaak vindt in een stijging van de prijs van grondstoffen, lonen et cetera of op andere gronden- voor zover deze bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren -, zonder dat u in dat geval gerechtigd bent om de overeenkomst om die reden te ontbinden.
Artikel 5 – Prijzen
5.1 De opgegeven prijzen zijn exclusief BTW en dienen inclusief BTW te worden betaald, tenzij anders aangegeven.
5.2 Prijzen gelden in euro's, tenzij in andere valuta uitgedrukt.
Artikel 6 - Facturering en betaling
6.1 Facturen zullen zo snel als mogelijk worden verzonden naar het door u opgegeven factuuradres, hetgeen overigens uw eigen betalingsverplichting jegens Kobout B.V. onverlet laat.
6.2 Tenzij anders overeengekomen, dienen facturen binnen 14 dagen na factuurdatum te worden voldaan, zonder beroep op verrekening of korting tenzij anders overeengekomen.
6.3 Bij overschrijding van enig in de voorwaarde voorgeschreven c.q. afzonderlijk overeengekomen betalingstermijn bent u zonder nadere ingebrekestelling direct van rechtswege in verzuim. Wij zijn in dat geval bevoegd om zonder nadere ingebrekestelling tot incasso over te gaan. Aan u zal in dat geval over de verschuldigde som een vertragingsrente in rekening worden gebracht op basis van 1,0% per maand.
6.4 Naast de hoofdsom en de vertragingsrente bent u alle kosten verschuldigd, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, die door ons ter inning van onze vordering alsook ten behoeve van de bewaring van onze rechten worden gemaakt. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op 15% van de hoofdsom, met een minimum van € 150,00 vermeerderd met de verschuldigde BTW.
6.5 Onverminderd het bovenstaande zijn wij in geval van niet of niet-tijdige betaling dan wel niet of niet-behoorlijke nakoming van enige op u rustende verplichting gerechtigd zonder voorafgaande ingebrekestelling verdere leveranties te staken c.q. de nakoming van onze verplichtingen op te schorten, onverminderd ons recht op vergoeding van alle directe, indirecte en gevolgschade, inclusief gederfde winst en onverminderd alle andere ons wettelijk toekomende rechten.
6.6 Wij zijn te allen tijde gerechtigd ook na de totstandkoming van de overeenkomst vooruitbetaling, contante betaling dan wel zekerheid voor de betaling van u te verlangen. Indien u daaraan niet voldoet, zijn wij gerechtigd zonder voorafgaande ingebrekestelling verdere leveranties te staken c.q. de nakoming van onze verplichtingen op te schorten, onverminderd ons recht op vergoeding van de schade en onverminderd alle andere ons wettelijk toekomende rechten.
Artikel 7 – Reclames, garanties en verjaringstermijn
7.1 Wij garanderen u dat de te leveren zaken vrij zijn van materiaal- en fabricagefouten. Onderdelen die materiaal- en fabricagefouten bevatten zullen kosteloos worden vervangen indien deze CIF worden aangeboden bij ons. De garantie vervalt 12 maanden na levering.
7.2 De gerepareerde en/of vervangen onderdelen worden Ex-Works geleverd door ons. Vervanging en/of reparatie leidt niet tot een verlenging van de in lid 1 genoemde garantietermijn. De kosten in verband met im- of export of andere bijkomende kosten zijn voor uw rekening.
7.3 Indien tussen partijen een afwijkende garantieregeling is overeengekomen geldt deze uitdrukkelijk in plaats van, en niet naast, de in lid 1 genoemde garantie.
7.4 Iedere garantie van ons vervalt als gevolg van aanpassing, onderhoud of reparatie van de zaken door anderen dan (aangewezen door) ons alsmede in geval van misbruik, ondeskundig gebruik of onjuiste opslag van de zaken, gebruik in strijd met de gebruiks- en veiligheidsvoorschriften van de zaken of van buiten komende omstandigheden.
7.5 U bent gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken aan u ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort u te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen.
7.6 Zichtbare gebreken dienen binnen 14 dagen na levering schriftelijk aan ons te worden gemeld. Niet zichtbare gebreken dienen terstond, doch in ieder geval uiterlijk binnen 14 dagen, na ontdekking schriftelijk aan ons te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat wij in staat zijn adequaat te reageren. U dient ons in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
7.7 Worden gebreken/klachten over de aan u geleverde zaken en/of diensten niet binnen voormelde termijnen schriftelijk aan ons medegedeeld, dan wordt u geacht akkoord te zijn gegaan met het geleverde en afstand te hebben gedaan van alle rechten en bevoegdheden die u op grond van de wet en/of overeenkomst ten dienste staan.
7.8 Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan onze zijde daardoor gevallen, integraal voor uw rekening.
7.9 In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens ons en de door ons bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één jaar.
7.10 Het indienen van een klacht laat de nakoming van de betalingsverplichtingen onverlet.
Artikel 8 – Eigendomsvoorbehoud
8.1 Alle aan u geleverde zaken blijven ons eigendom, doch voor uw rekening en risico, totdat alle bedragen die u verschuldigd bent voor de krachtens de overeenkomst geleverde of te leveren zaken of verrichte of te verrichten werkzaamheden, alsmede de vorderingen wegens het tekortschieten in de nakoming uwerzijds van deze of soortgelijke overeenkomst(en), waaronder begrepen rente en kosten van invordering, door u volledig zijn voldaan.
8.2 U en/of uw hulppersonen wenden alle daartoe benodigde zorg aan en nemen alle daartoe dienstige maatregelen om de in het vorige lid bedoelde zaken af te scheiden en afgescheiden te houden van de overige bij u en/of uw hulppersonen aanwezige zaken. Hiertoe zal u de in het eerste lid genoemde zaken in ieder geval afzonderlijk opslaan en/of merken, op een zodanige manier dat deze voor derden duidelijk zijn te herkennen als ons eigendom. U bent gehouden aan ons of aan onze gevolmachtigde te allen tijde vrije toegang te verlenen tot de ruimten waarin de door ons geleverde zaken zich bevinden.
8.3 Zolang de eigendom van de geleverde zaken niet op u is overgegaan, is het u niet toegestaan de zaken te verwerken, buiten uw feitelijke macht te brengen, te vervreemden, te verpanden of anderszins te bezwaren.
8.4 U bent gehouden derden die zich op de door ons geleverde zaken willen verhalen te wijzen op ons eigendomsrecht. Voorts bent u gehouden ons vervolgens onverwijld op de hoogte te stellen.
8.5 Indien u tekortschiet in de nakoming van uw verplichtingen of, indien wij goede grond hebben te vrezen dat u in uw verplichtingen tekort zal schieten, kunnen wij het door ons gemaakte eigendomsvoorbehoud inroepen.
8.6 Indien wij een beroep doen op het door ons gemaakte eigendomsvoorbehoud, bent u verplicht desgevraagd onmiddellijk en kosteloos de geleverde zaken in onze feitelijke macht te brengen.
Artikel 9 – Intellectuele eigendom
9.1 Alle rechten van intellectueel eigendom op alle krachtens de overeenkomst ontwikkelde of ter beschikking gesteld materiaal daarvan (tezamen te noemen: "Informatie") berusten uitsluitend bij ons of onze licentiegevers.
9.2 U verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die bij deze voorwaarden of anderszins uitdrukkelijk aan u worden toegekend. De eigendom van de in lid 1 genoemde informatie blijft onvervreemdbaar bij ons, doch voor uw rekening en risico.
9.3 Het is u niet toegestaan de informatie ter beschikking te stellen aan derden, te verveelvoudigen of daarvan kopieën te (laten) vervaardigen, tenzij en voor zover wij daarvoor voorafgaande schriftelijke toestemming hebben verleend.
9.4 U bent verplicht tot geheimhouding van alle door ons aan u ter beschikking gestelde Informatie, tenzij en voor zover wij voorgaande aan de schriftelijke toestemming tot openbaarmaking hebben verleend.
Artikel 10 – Aansprakelijkheid
10.1 De totale aansprakelijkheid van ons wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van de materiële en directe schade tot maximaal het bedrag van de afzonderlijk voor de betreffende zaken bedongen prijs (excl. BTW) voor zover:
- de schade direct het gevolg is van onze opzet of grove schuld of van de personen van wie wij ons bij de uitvoering van de overeenkomst bedienen;
- de schade het rechtstreeks gevolg is van een aantoonbaar gebrek in de door ons geproduceerde en geleverde zaken voor zover deze niet de veiligheid bieden die men, alle omstandigheden in aanmerking genomen, daarvan mag verwachten;
- direct is veroorzaakt door de uitvoering van ingevolge de overeenkomst verrichte werkzaamheden.
10.2 Wij zijn bovendien niet aansprakelijk voor de door u geleden schade ten gevolge van redactionele en/of inhoudelijke onjuistheden en/of onvolledigheden in de door en/of namens ons geleverde zaken en/of diensten.
10.3 Voor de hiervoor omschreven schade aanvaarden wij in ieder geval geen aansprakelijkheid voor die schade waartegen wij niet verzekerd zijn en op grond van de in de branche geldende gebruiken ook niet verzekerd hadden behoeven te zijn. Voorts zal onze totale aansprakelijkheid nooit het bedrag van € 4.500,- in totaal per gebeurtenis te boven gaan.
10.4 Wij kunnen uitsluitend aansprakelijk gehouden worden voor die (in)directe schade waarvoor wij in deze voorwaarden de aansprakelijkheid uitdrukkelijk hebben aanvaard.
10.5 U vrijwaart ons voor alle aanspraken van derden wegens aansprakelijkheid die ingevolge de vorige leden van dit artikel niet bij ons berust.
Artikel 11 – Overmacht
11.1 Onder overmacht wordt verstaan: elke van de wil van partijen onafhankelijke c.q. onvoorzienbare omstandigheid waardoor nakoming van de overeenkomst redelijkerwijs door de andere partij niet meer kan worden verlangd, bijvoorbeeld in het geval van brand, overstroming, werkstaking, epidemieën (burger)oorlog, overheidsmaatregelen, niet (tijdig) beschikbaar zijn van vergunningen, handelsembargo’s, arbeidsonlusten, elektriciteitsuitval, bedrijfsstoringen, wanprestatie bij of vertraging aan de zijde van onze toeleverancier(s) en bij door ons in verband met de uitvoering van de overeenkomst ingeschakelde derden dan wel hun personeel en het bij ons niet (tijdig) of onvoldoende beschikbaar zijn van materialen, transport, brandstoffen, energie en arbeidskracht.
11.2 Indien naar ons oordeel de overmacht van tijdelijke aard zal zijn, hebben wij het recht de uitvoering van de overeenkomst zolang op te schorten, tot dat de omstandigheden die de overmacht opleveren zich niet meer voordoen.
11.3 Is naar ons oordeel de overmachtsituatie van blijvende aard, of is de uitvoering van de overeenkomst langer dan drie maanden opgeschort of zodra zeker is dat deze tenminste drie maanden zal duren dan kan elk van de partijen bij aangetekend schrijven vorderen dat de overeenkomst hetzij aan de omstandigheden wordt aangepast, hetzij met onmiddellijke ingang voor het betreffende deel wordt ontbonden, zonder dat partijen daarbij over en weer tot schadevergoeding gehouden zijn.
11.4 Wij zijn steeds gerechtigd betaling te vorderen van de prestaties, die bij de uitvoering van de betreffende overeenkomst zijn verricht, voordat de overmachtsveroorzaking of -omstandigheid is gebleken.
11.5 De partij die meent in overmacht te verkeren, dient de andere partij daarvan onmiddellijk in kennis te stellen.
Artikel 12 – Ontbinding
12.1 Indien u:
- in staat van faillissement wordt verklaard, tot boedelafstand overgaat, een verzoek tot surseance van betaling indient dan wel beslag op het geheel of gedeelte van uw eigendommen wordt gelegd;
- (bij een natuurlijk persoon) komt te overlijden of onder curatele wordt gesteld;
- uit kracht van de wet of overeenkomst op u rustende verplichtingen niet dan wel niet behoorlijk nakomt;
- een factuurbedrag of een gedeelte daarvan binnen de daarvoor gestelde termijn niet heeft voldaan dan wel niet voldoet aan ons verzoek tot vooruitbetaling, contante betaling dan wel zekerheid voor de betaling op grond van artikel 6.6 van deze Algemene voorwaarden;
- overgaat tot staking of overdracht van uw bedrijf of een belangrijk gedeelte daarvan, daaronder begrepen de inbreng van uw bedrijf in een op te richten of reeds bestaande vennootschap, dan wel overgaat tot wijziging in de doelstelling van uw bedrijf,
hebben wij door het enkele plaatsgrijpen van een of meerdere van deze omstandigheden het recht, de overeenkomst door middel van een schriftelijke verklaring geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder dat enige rechtelijke tussenkomst of ingebrekestelling is vereist, alsmede het recht enig bedrag verschuldigd door u uit hoofde van de met u gesloten overeenkomst terstond en zonder dat enige waarschuwing of ingebrekestelling nodig is in zijn geheel op te eisen, onverminderd ons recht op vergoeding van alle directe, indirecte en gevolgschade, inclusief gederfde winst en onverminderd alle andere ons toekomende wettelijke rechten.
12.2 Indien wij ook na een daartoe strekkende schriftelijke aanmaning onze verplichtingen niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomen, kunt u de betrokken overeenkomst voor het gebrekkige gedeelte ontbinden, zonder echter aanspraak te kunnen maken op vergoeding van (ontbindings)schade, onverminderd de toepasselijkheid van de in deze voorwaarden opgenomen bedingen omtrent het eigendomsvoorbehoud.
Artikel 13 – Verwerken persoonsgegevens
13.1 Wij leggen in het kader van onze diensten mogelijk persoonsgegevens van u vast. Wij hebben passende maatregelen getroffen ter zake de bescherming van de verstrekte persoonsgegevens. Over het hoe en waarom verwijzen wij u naar ons Privacy Statement.
Artikel 14 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
14.1 Op alle aanbiedingen en overeenkomsten, waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
14.2 Alle geschillen, voortvloeiende uit of verband houdende met een aanbieding, opdracht, overeenkomst of verbintenis waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, zullen in eerste aanleg uitsluitend worden beslecht door de absoluut bevoegde rechter in het arrondissement Rotterdam, locatie Dordrecht.