De huidige marktsituatie
Economisch gezien verkeren wij op dit moment in een bijzondere situatie. Nooit eerder hebben wij zo iets meegemaakt. Graag delen wij onze actuele informatie.
Als importeur van bevestigingsmaterialen zijn wij voornamelijk aangewezen op fabrieken in het Verre Oosten. Daarnaast betrekken wij een deel van onze producten bij fabrieken en handelaren in Europa. Zoals bekend is menig Supply Chain ernstig verstoord door de gevolgen van COVID19. Daarnaast speelt het anti-dumping-onderzoek van de EU naar fasteners uit China een belangrijke rol in de onrust in de markt.
Import
De levertijden voor import uit het Verre Oosten zijn onverminderd lang. 6 tot 10 maanden is normaal geworden. Belangrijke oorzaken is een gebrek aan capaciteit door lokale Corona-uitbraken en lockdowns.
De gestegen vraag in landen buiten China speelt zeker ook mee. Dat komt grotendeels door de dreiging van een anti-dumping-heffing op fasteners uit China. Gedurende het onderzoek van de EU is het hoogst onzeker of en wanneer er een heffing komt en hoe hoog deze heffing zal zijn.
Het prijsniveau van het voormateriaal stijgt zowel in China als daarbuiten flink. Dit komt zowel door de toegenomen vraag naar staal als door het verminderen van de productiecapaciteit. Veel milieuvervuilende fabrieken worden momenteel gesloten. Productie in moderne en schonere fabrieken is vanzelfsprekend duurder.
Als de producten uiteindelijk geproduceerd zijn is er een groot tekort aan karton, hout en pallets om de producten te kunnen verpakken en versturen. Door deze schaarste lopen de prijzen flink op tot een inmiddels substantieel onderdeel van onze kostprijs.
Het laatste noemenswaardige onderdeel van de importproblematiek is het transport vanuit het Verre Oosten richting Europa. Hiervoor is in diverse media veel aandacht geweest. Ook wij kampen met extreem hoge prijzen en zeer lange doorlooptijden om containers naar Rotterdam te verschepen.
Dagelijks spreken wij met onze relaties en specialisten over bovenstaande problematiek. De algemene verwachting is dat de huidige situatie niet snel zal veranderen en wellicht zelfs verder verslechtert.
Fabrieken in EU
Ook bij fabrieken in Europa lopen de levertijden flink op. Inmiddels is 4 tot 7 maanden de norm. De oorzaken hiervoor wijken niet veel af van die in het Verre Oosten. Schaarste aan voormateriaal en een zeer hoge orderintake.
Hierdoor stijgen de prijzen aanzienlijk. Grondstoffen, verpakkingsmateriaal, energie en loonkosten gaan stuk voor stuk omhoog wat resulteert in een hogere prijs voor de producten.
Handelaren EU
Ondanks dat Kobout heel veel zelf importeert komt het voor dat wij moeten toekopen bij handelaren in Europa om onze uitleveringsgraad op peil te houden.
Zoals iedereen waren wij gewend geraakt aan just in time delivery. Helaas is dat al weer even verledentijd. 1 tot 3 weken levertijd voor voorraadproducten is momenteel niet vreemd. Ook hier weer dezelfde oorzaken: grote vraag, lage capaciteit door onder andere Corona besmettingen, lockdown en een tekort aan personeel.
Kobout
Wij hebben een moeilijke tijd achter de rug. Door verschoven werktijden, lockdown en een groot aantal corona besmettingen, was onze dienstverlening lange tijd onder het gebruikelijke niveau. Vooral in de logistiek waren er aanzienlijke achterstanden.
Gelukkig is inmiddels de rust weergekeerd en zijn de verwerkingstijden weer op een aanvaardbaar niveau.
In deze tijden van schaarste zetten wij alles op alles om onze uitleveringsgraad, service en dienstverlening op een zo hoog mogelijk niveau te houden.
Hebt u vragen naar aanleiding van bovenstaande, neem gerust contact met ons op via info@kobout.nl