Algemene inkoopvoorwaarden van Kobout B.V.
Artikel 1 – Toepasselijkheid
1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen onzerzijds, alle aanbiedingen uwerzijds en alle opdrachten en overeenkomsten betreffende de levering van zaken en/of diensten en het uitvoeren van werkzaamheden door u. Uw algemene voorwaarden, ongeacht hoe die andere algemene voorwaarden zijn genoemd of welke vorm zij mochten hebben, worden uitdrukkelijk van de hand gewezen, ook indien u naar die voorwaarden verwijst in een tot ons gericht aanbod.
1.2 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen wij met u in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling in acht worden genomen.
1.3 Wij zijn gerechtigd deze voorwaarden te allen tijde te wijzigen. De gewijzigde voorwaarden zullen van toepassing zijn vanaf het moment dat wij u schriftelijk van de wijziging in kennis hebben gesteld.
1.4 U mag de uit een overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen niet aan derden op welke wijze dan ook overdragen zonder onze schriftelijke toestemming. Wij zullen deze toestemming niet op onredelijke gronden onthouden.
Artikel 2 – Aanbieding en totstandkoming van de overeenkomst
2.1 Aanvaarding van een aanbieding/offerte geschiedt door schriftelijke melding door een bij ons daartoe bevoegd persoon aan u.
2.2 Een overeenkomst komt tevens tot stand, indien u onze schriftelijke opdracht c.q. bestelling binnen 14 dagen na dagtekening schriftelijk heeft aanvaard.
2.3 Een door u gedane aanbieding is onherroepelijk gedurende de termijn die in de aanbieding is vermeld. Indien in de aanbieding geen termijn is vermeld, geldt de aanbieding gedurende een termijn van 30 dagen.
2.4 Uw aanbiedingen zijn onvoorwaardelijk en kosteloos, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen.
2.5 Indien een aanvraag vergezeld gaat van foto’s, begrotingen, plannen, catalogi of andere bescheiden, blijven deze te allen tijde onze eigendom en moeten deze op eerste verzoek aan ons worden teruggegeven. Zij mogen zonder onze uitdrukkelijke schriftelijke toestemming vooraf niet worden vermenigvuldigd, nagemaakt op welke wijze dan ook, of aan derden worden doorgegeven dan wel ter inzage worden gegeven.
2.6 Zonder schriftelijke voorafgaande toestemming, is het niet toegestaan werkzaamheden door derden voor onze rekening te laten verrichten.
Artikel 3 - Leveringstermijnen, uitvoering, emballage en wijziging overeenkomst
3.1 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen, vindt levering te allen tijde conform Incoterms 2020 plaats: op de overeengekomen plaats van levering, op het overeengekomen tijdstip en binnen de overeengekomen termijn.
3.2 De overeengekomen leveringstermijn geldt als stipt en fataal. Bij overschrijding van de leveringstermijn bent u zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. Indien een overschrijding van de leveringstermijn dreigt, dient u dit onder opgave van reden voor de overschrijding en met vermelding van de vermoedelijke duur van vertraging onverwijld schriftelijk aan ons te melden. Dit laat onverlet de eventuele gevolgen van deze overschrijding.
3.3 Indien u niet tijdig levert, bent u voor elke dag of gedeelte van een dag waarmee de leveringstermijn wordt overschreden, zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist, aan ons een boete verschuldigd ter grootte van 10% van het bruto factuurbedrag waar de betreffende levering betrekking op heeft, zulks onverminderd de aanspraak op schadevergoeding. De boete treedt niet in de plaats van en strekt ook niet in mindering op onze schade en laat ons recht op deugdelijke nakoming onverlet.
3.4 Wij behouden ons het recht voor de overeengekomen leveringstermijnen voor onbepaalde of bepaalde tijd uit te stellen. In dat geval bent u verplicht de zaken deugdelijk te verpakken, afgescheiden en herkenbaar op te slaan, te conserveren, te beveiligen en te verzekeren. De in redelijkheid hiermee gepaard gaande kosten komen voor onze rekening, tenzij de oorzaak van het uitstel ons niet kan worden toegerekend of indien sprake is van overmacht.
3.5 De door u te leveren zaken dienen adequaat te zijn verpakt, te zijn beveiligd en met geschikt vervoer te worden vervoerd. De door u te nemen voorzorgs- en beveiligingsmaatregelen dienen te zijn afgestemd op de aard en de eigenschappen van de te leveren zaken.
3.6 De aan- en afvoer van verpakkingsmaterialen of ander afval dat het gevolg is van de levering van de zaken en/of diensten geschiedt door en voor uw rekening, op de toepasselijke regelgeving voorgeschreven wijze.
3.7 De afgeleverde zaken worden door ons bij ontvangst oppervlakkig geïnspecteerd. Het voorgaande staat een later beroep door ons op gebreken aan het geleverde en/of niet of niet deugdelijke nakoming niet in de weg. Het bepaalde in de artikelen 6:89 en 7:23 BW is uitgesloten.
3.8 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn wij geen vergoeding verschuldigd voor emballage.
3.9 U dient te allen tijde en op eigen kosten emballage mee terug te nemen, tenzij door ons anders is bepaald. Voor zover emballage niet direct kan worden teruggenomen, haalt u deze op ons eerste verzoek op zonder daarvoor kosten in rekening te brengen.
3.10 In het geval van leenemballage dient u deze duidelijk als zodanig te kenmerken. Leenemballage zal door u op ons eerste verzoek kosteloos worden teruggenomen.
3.11 Wij hebben het recht om emballage voor uw rekening en risico te retourneren indien u deze niet binnen 14 dagen na een verzoek tot terugname heeft opgehaald.
3.12 Nadat de levering is voltooid, dienen wij een afleveringsbon van u te ontvangen. Op deze afleveringsbon dient in elk geval te worden vermeld: omschrijving van de afgeleverde zaken en het referentienummer waaronder de opdracht of levering bij ons bekend is. Zonder een deugdelijke afleveringsbon zijn wij gerechtigd het in ontvangst nemen van de geleverde zaken te weigeren zonder gehouden te zijn tot enige betaling van prijs of schadevergoeding.
3.13 Wij hebben het recht een (af)levering te weigeren, zonder op enigerlei wijze schadeplichtig te zijn, indien u niet voldoet aan één of meerdere bepalingen uit deze inkoopvoorwaarden of uit de tussen u en ons gesloten overeenkomst.
3.14 Wijzingen van en aanvullingen (waaronder eventueel meerwerk) op de overeenkomst zijn slechts bindend, indien zij schriftelijk zijn overeengekomen.
3.15 Indien de wijzigingen en/of aanvullingen gevolgen hebben voor de overeengekomen prijs en/of het tijdstip van levering, dient u ons hierover zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 5 werkdagen na kennisgeving van de verlangde wijziging/aanvulling, schriftelijk te informeren. Indien u ons niet of niet tijdig informeert, wordt u geacht te wijzigingen te hebben aanvaard en zijn de overeengekomen prijzen en overige voorwaarden van de overeenkomst van toepassing op de desbetreffende wijzigingen.
3.16 Indien het in het vorige lid bepaalde gevolgen heeft voor de prijs en/of tijdstip van levering, die naar ons oordeel onredelijk zijn, zijn wij bevoegd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden en/of het wijzigings-/aanpassingsvoorstel in te trekken, zonder tot enige vorm van schadevergoeding te zijn gehouden.
3.17 In spoedeisende gevallen en indien redelijkerwijs moet worden aangenomen dat u niet, niet tijdig of niet naar behoren uw verplichtingen uit de overeenkomst zal nakomen, zijn wij bevoegd te verlangen dat u de uitvoering van de overeenkomst voor eigen rekening en risico, geheel of gedeeltelijk aan derden uitbesteedt. Eén en ander ontslaat u niet van uw verplichtingen uit de overeenkomst en geldt met behoud van andere rechten of vorderingen die wij aan een tekortkoming kunnen ontlenen.
3.18 Inschakeling van derden is door u slechts toegestaan na onze voorafgaande schriftelijke toestemming.
Artikel 4 – Keuring en kwaliteit
4.1 Wij zijn te allen tijde gerechtigd, doch niet verplicht, zaken zowel tijdens de productie, bewerking en opslag te keuren. Indien bij de keuring, controle of beproeving de zaken geheel of gedeeltelijk worden afgekeurd, zullen wij dit schriftelijk aan u berichten. De keuringskosten komen in dat geval volledig voor uw rekening.
4.2 U dient steeds uw volledige medewerking te verlenen aan een keuring door ons.
4.3 Ingeval van afkeuring van de geleverde zaken bent u gehouden binnen 5 werkdagen zorg te dragen voor herstel of vervanging van deze zaken, al naar gelang onze wens. Wij zijn gerechtigd de benodigde zaken van een derde af te nemen, of maatregelen te nemen of maatregelen te laten nemen door derden voor uw rekening en risico indien u niet binnen de gestelde termijn aan de verplichting tot herstel of vervanging voldoet.
4.4 Ingeval van gestaffelde levering gaan wij ervan uit dat de kwaliteit onveranderd zal blijven. Wijzigingen in de kwaliteit dienen schriftelijk aan ons kenbaar te worden gemaakt.
4.5 Wij hebben het recht om afgekeurde zaken voor uw rekening en risico te retourneren indien u deze niet binnen 14 dagen na een verzoek tot terugname heeft opgehaald.
4.6 In spoedeisende gevallen of indien redelijkerwijs moet worden aangenomen dat u niet, niet tijdig of niet naar behoren voor herstel of vervanging zal zorgdragen, hebben wij het recht herstel of vervanging of een dekkingskoop voor uw rekening uit te (laten) voeren.
Artikel 5 – Prijzen
5.1 De in de overeenkomst vermelde prijzen met betrekking tot het leveren van de gewenste zaken en/of het verrichten van de gewenste diensten staan vast. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn de prijzen niet aan wijzigingen onderhevig.
5.2 Alle overeengekomen prijzen zijn inclusief alle kosten en toeslagen, daaronder (bij wijze van voorbeeld en niet limitatief) begrepen, kosten van emballage, lading, vervoer, installatie, lossing van de zaken, verzekeringen, administratie, verblijf van personen, reiskosten en reistijd. Additionele kosten die niet uitdrukkelijk vooraf door ons schriftelijk zijn aanvaard, komen niet voor vergoeding in aanmerking.
5.3 Alle overeengekomen prijzen zijn exclusief BTW en zijn inclusief BTW en inclusief alle andere van overheidswege opgelegde belastingen, accijnzen en heffingen.
5.4 De overeengekomen prijzen gelden in Euro’s.
Artikel 6 - Facturering en betaling
6.1 Facturering van zaken vindt plaats nadat de zaken geleverd zijn c.q. de dienst is verricht, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
6.2 Facturen zullen ons worden toegezonden en bevatten tenminste duidelijke en overzichtelijk de navolgende gegevens:
- Factuurdatum;
- Factuuradres;
- Uw ordernummer;
- Uw BTW identificatienummer;
- Ons referentienummer van de overeenkomst;
- Specificatie van de geleverde zaken en/of diensten.
6.3 Wij dragen zorg voor betaling binnen 30 dagen na factuurdatum. Betaling houdt op geen enkele wijze afstand van enig recht in en houdt geen goedkeuring van de geleverde zaken en/of diensten in.
6.4 Wij zijn bevoegd betaling van een factuur of een gedeelte daarvan op te schorten, indien:
a. Wij van mening zijn dat de geleverde zaken en/of diensten niet (volledig)aan de overeenkomst beantwoorden en/of indien anderszins sprake is van een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst.
b. Wij redelijke twijfel hebben ten aanzien van de inhoudelijke juistheid van de betreffende factuur.
6.5 Overschrijding van enige betalingstermijn of het uitblijven van een betaling van enige factuur op grond van vorenstaande geeft u niet het recht uw prestaties op te schorten dan wel te beëindigen.
Artikel 7 – Garantie en conformiteit
7.1 U garandeert dat het geleverde voldoet en de eigenschappen bezit die wij op grond van de overeenkomst mochten verwachten en die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, dat het voldoet aan de opgegeven eisen, specificaties en voorschriften en dat het voldoet aan alle relevante (al dan niet wettelijke) bepalingen met betrekking tot onder andere kwaliteit, milieu, veiligheid en gezondheid.
7.2 Voor zover u jegens uw eigen leverancier of derden aanspraak kan maken op garanties, draagt u deze op eerste verzoek kosteloos aan ons over U zal daartoe alle eventueel benodigde handelingen en medewerking verrichten om die overdracht op de kortst mogelijke termijn te realiseren.
7.3 In de gevallen waarin wij bij de te leveren zaken geen nadere of specifieke eisen geven, moeten de zaken tenminste van goede kwaliteit zijn, alsook voldoen aan de gebruikelijke eisen van deugdelijkheid, doelmatigheid en afwerking.
7.4 De door u te leveren zaken dienen vrij te zijn van alle (bijzondere) lasten en beperkingen, alsook van beperkingen voortvloeiende uit octrooien, auteursrechten of andere intellectuele eigendomsrechten, tenzij wij een of meer lasten of beperkingen uitdrukkelijk en onvoorwaardelijk schriftelijk hebben aanvaard.
7.5 Op eerste verzoek zult u ons vrijwaren van aanspraken van derden, direct of indirect voortvloeiende uit de niet, niet tijdige of volledige naleving van de in de dit artikel, deze voorwaarden of in de tot stand gekomen overeenkomst genoemde verplichtingen.
7.6 Voor de te leveren zaken en/of diensten geldt een garantietermijn van tenminste 12 maanden vanaf levering, tenzij uit de wet of jurisprudentie een langere termijn volgt dan wel indien binnen uw branche een langere termijn wordt gebruikt. De garantieperiode zal worden verlengd met een periode gelijk aan de periode(n) gedurende welke de zaken niet zijn gebruikt of niet volledig konden worden gebruikt als gevolg van een tekortkoming als bedoeld in dit artikel.
7.7 Door u wordt tevens garantie verleend overeenkomstig het bepaalde in de voorafgaande leden op zaken, die in het kader van de garantieverplichting, ter vervanging of herstel aan ons of onze afnemer(s) zijn verstrekt, alsmede op de overige zaken die in direct of nauw verband staan met de krachtens de garantie ter vervanging of herstel geleverde zaken.
Artikel 8 – Eigendommen en risico- en eigendomsoverdracht
8.1 Op het moment van aflevering en in ontvangstneming en ondertekening van de vrachtbrief gaat het risico en de eigendom van het geleverde op ons over. U garandeert dat de eigendom van het geleverde zonder enig eigendomsvoorbehoud wordt geleverd.
8.2 Acceptatie en in ontvangstneming van het geleverde als bedoeld in het voorgaande lid betekent geenszins een afstand van recht om op een later tijdstip te reclameren en betekent ook niet het prijsgeven van de rechten die ons toekomen wegens toerekenbare tekortkoming uwerzijds.
Artikel 9 – Intellectuele eigendom
9.1 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen, komen alle eventuele intellectuele en industriële eigendomsrechten ter zake van of met betrekking tot door u aan ons geleverde zaken of ten behoeve van voor ons verrichte werkzaamheden of diensten voor zover rechtens mogelijk uitsluitend aan ons toe
9.2 U garandeert dat de levering van zaken en/of diensten geen inbreuk maakt op intellectuele eigendomsrechten of andere zakelijke rechten van derden. U vrijwaart ons tegen alle (financiële gevolgen van) aanspraken van derden wegens inbreuk op hun intellectuele en industriële eigendomsrechten, naburige rechten dan wel rechten tot bescherming van databanken.
9.3 U bent verplicht tot geheimhouding van alle door ons aan u ter beschikking gestelde informatie, tenzij en voor zover wij schriftelijke toestemming tot openbaarmaking hebben verleend.
Artikel 10 – Aansprakelijkheid
10.1 U bent aansprakelijk voor alle schade, die door ons en/of derden wordt geleden als gevolg van een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst en/of als gevolg van onrechtmatig handelen of nalaten door u, door uw personeel of door u ingeschakelde derden.
10.2 U vrijwaart ons van alle aanspraken van derden in verband met verwijtbaar handelen of nalaten uwerzijds.
Artikel 11 – Overmacht
11.1 Indien naar uw oordeel sprake is van overmacht, dient u ons hiervan onmiddellijk, doch in elke geval binnen 3 dagen, nadat de omstandigheid, die overmacht oplevert zich heeft voorgedaan, schriftelijk van de overmachtssituatie in kennis te stellen onder overlegging van bewijsstukken.
11.2 Onder overmacht wordt in elk geval niet gerekend: ziekte van of gebrek aan personeel, stakingen, tekortkomingen van de door u ingeschakelde derde(n), uitval of ongeschiktheid van hulpmaterialen, liquiditeits- of solvabiliteitsproblemen.
Artikel 12 – Ontbinding
12.1 Indien u:
- in staat van faillissement wordt verklaard, tot boedelafstand overgaat, een verzoek tot surseance van betaling indient dan wel beslag op het geheel of gedeelte van uw eigendommen wordt gelegd;
- (bij een natuurlijk persoon) komt te overlijden of onder curatele wordt gesteld;
- uit kracht van de wet of overeenkomst op u rustende verplichtingen niet dan wel niet behoorlijk nakomt;
- overgaat tot staking of overdracht van uw bedrijf of een belangrijk gedeelte daarvan, daaronder begrepen de inbreng van uw bedrijf in een op te richten of reeds bestaande vennootschap, dan wel overgaat tot wijziging in de doelstelling van uw bedrijf,
hebben wij door het enkele plaatsgrijpen van een of meerdere van deze omstandigheden het recht, de overeenkomst door middel van een schriftelijke verklaring geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder dat enige rechtelijke tussenkomst of ingebrekestelling is vereist, alsmede het recht enig verschuldigde betaling uit hoofde van de met u gesloten overeenkomst terstond en zonder dat enige waarschuwing op te schorten, onverminderd ons recht op vergoeding van alle directe, indirecte en gevolgschade, inclusief gederfde winst en onverminderd alle andere ons toekomende wettelijke rechten.
Artikel 13 – Verwerken persoonsgegevens
13.1 Wij leggen in het kader van onze diensten mogelijk persoonsgegevens van u vast. Wij hebben passende maatregelen getroffen ter zake de bescherming van de verstrekte persoonsgegevens. Over het hoe en waarom verwijzen wij u naar ons Privacy Statement.
Artikel 14 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
14.1 Op alle aanbiedingen en overeenkomsten, waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
14.2 Alle geschillen, voortvloeiende uit of verband houdende met een aanbieding, opdracht, overeenkomst of verbintenis waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, zullen in eerste aanleg uitsluitend worden beslecht door de absoluut bevoegde rechter in het arrondissement Rotterdam, locatie Dorddrecht.