Een weergave van de marktsituatie in Juni
Onderstaand een weergave van de huidige marktsituatie:
- In de provincie Hebei in China, waar zich de grootste staalproductie van dat land bevindt, geldt sinds eind januari een strenge lockdown. Hierdoor is er een groeiend tekort aan basismateriaal.
- Daarnaast ontmoedigt de Chinese regering de productie en export van ruwe materialen met een hoge vervuilingsgraad. Om dit te realiseren, is met ingang van 1 mei de toen geldende 13% exportkorting komen te vervallen en wordt de productiecapaciteit van staalfabrieken door de overheid beperkt.
- Daarbij komt dat door de spanningen in de handelsrelatie tussen Australië en China de grondstofprijzen stijgen. Australië levert 80% van haar ijzerertsproductie aan China,dit is echter door het handelsconflict sinds 6 mei volledig stil komen te liggen.
- Dit alles maakt dat de materiaalprijzen momenteel op het hoogste niveau van de afgelopen 17 jaar staan en naar verwachting nog verder zullen stijgen.
- Ook andere Aziatische landen kennen problemen. Vanwege de geringe regenval in Taiwan heeft de Taiwanese regering in oktober vorig jaar de landbouw geïnstrueerd te stoppen met het verbouwen van rijst, zodat het water kan worden gebruikt voor de industriële sector. Maar de situatie is er niet beter op geworden: sinds maart 2021 geldt de beperking van het watergebruik ook voor de industriesector. In Maleisië geldt al sinds maart 2020 een lockdown. Dit leidt tot tekorten van verpakkingsmaterialen en de beschikbaarheid van mankracht, waardoor de kosten van deze producten al meer dan 50% gestegen zijn ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
- Nu wereldwijd het vaccineren op gang is gekomen, beginnen overheden weer geld in de hun infrastuur te investeren om de economie te herstellen. Zo is de vraag naar staal vanuit o.a. de Verenigde Staten sinds maart enorm gestegen. Onze fabrikanten verwachten dat de prijzen hierdoor nog verder zullen stijgen.
- Verder blijft de aanvoer vanuit Azië een probleem. Vrachtprijzen waren enigszins gestabiliseerd, maar stijgen naar aanleiding van het Suezkanaal-incident opnieuw. Ook de beschikbaarheid en het verschepen van containers blijven erg lastig en drijven de vrachtkosten op.
Bovenstaande leidt niet alleen tot hogere prijzen, maar ook de beschikbaarheid staat enorm onder druk, wat resulteert in lange levertijden.