Marktinfo mei 2022
COVID19
Door de huidige situatie is dit geen voorpaginanieuws meer. Voor veel landen is de situatie gelukkig sterk verbeterd. Shanghai ontwaakt uit een lockdown, met alle gevolgen van dien. Aangezien deze stad een wereldspeler is wat goederenstromen betreft, zien wij grote vertragingen in de aanleveringen van onze goederen. Daarnaast was de keten bij lange na niet hersteld van alle problemen rondom COVID.
Order Intake
Veel producenten zijn volledig volgeboekt voor dit jaar. Enerzijds doordat veel bedrijven zich extra hebben ingedekt, met name in het laatste kwartaal 2021. Anderzijds hebben ze veel extra orders gekregen in verband met de anti-dumptoeslag voor bevestigingsmaterialen uit China. Dit geldt dan voor de staalproducten. De vraag vanuit de EU is momenteel lager dan vanuit de USA. Heeft ook met bovenstaande te maken.
Euro -Dollar
De Euro, maar ook de Taiwanese Dollar en Mal. Ringit staan momenteel zwakker als de Dollar. Dit zorgt voor een prijsopdrijvend effect.
Beschikbaarheid voormateriaal
Binnen de EU hebben de producenten te maken met gelimiteerde tonnages. De vraag is groter dan de beschikbaarheid. Landen en producenten die hun voormateriaal uit China halen, zijn ook gelimiteerd. Daarnaast zijn er vertragingen in deze leveringen. Sommige landen, zoals Taiwan en Korea, hebben er tot nu toe minder last van. Putten uit hun eigen staalproductie, maar dat prijsniveau is een stuk hoger. Aangezien Rusland en Oekraïne belangrijke leveranciers zijn van de grondstof nikkel, zijn ook voor het RVS pakket problemen te verwachten.
Containervervoer
De effecten zijn per land verschillend, maar wij zien nog geen verbeteringen. Zeker niet door de congestie in de havens met betrekking tot containers met bestemming Rusland, situatie in Shanghai, veel minder schippers beschikbaar door de oorlog. Daarnaast: degene die het meeste betaalt, heeft voorrang.
Tarieven containers
$5000,- tot $7500,-. Verschilt per land, per haven, per leverancier, per week, per rederij. Tarieven zijn nog steeds erg hoog maar dalen gestaag.
Levertijden
In China lijkt 5 maanden weer haalbaar (excl. transport). Leveranciers uit Taiwan en Korea 8 – 9 maanden. Daarnaast zijn de containers nog steeds vaak 8 – 16 weken onderweg. Hier hebben wij geen invloed op. Verder heel veel invloeden van tekort aan personeel, hoge karton- en houtprijzen, energieprijzen.
Prijsontwikkelingen
Wij verwachten voor de komende maanden dat het huidige prijsniveau van onze producten zeer instabiel is en wij sluiten verdere prijsverhogingen dan ook niet uit.
Voorraadpeil
Ondanks de situatie, zoals omschreven, is onze voorraad redelijk op peil en kunnen wij onze afnemers op een acceptabele wijze bedienen. De jarenlange relaties met onze partners ( producenten) werpen hierbij hun vruchten af.