Marktupdate juli 2024
Marktupdate juli 2024
Het eerste half jaar van 2024 ligt inmiddels achter ons. Wij zien enkele opvallende ontwikkelingen in de markt die we graag delen. Allereerst bekijken we de productie in het Verre Oosten en het transport naar Europa. Daarna zoomen we in op de ontwikkelingen in Nederland/Europa en de gevolgen voor ons en onze relaties.
Productie in Zuidoost-Azië
De prijzen voor bevestigingsmaterialen zijn het afgelopen half jaar laag gebleven. De oorzaak hiervan zijn de relatief hoge voorraden in Europa en de dalende vraag. Daarnaast is ook de behoefte vanuit China erg laag, de bouwsector zit daar in zwaar weer. Er is daardoor ruimschoots aanbod van grondstoffen, voormateriaal en productiecapaciteit.
Onze leveranciers kampen met een lage orderintake. Diverse fabrikanten werken 4 dagen per week omdat er te weinig werk is.
In de hele keten, van hoogoven tot verzinkerij, neemt men genoegen met minimale resultaten. Het gevolg is de huidige lage prijs voor de productie van bevestigingsmaterialen. De verwachting is dat de productprijzen voorlopig niet zullen wijzigen.
Transport naar Europa
Door de beschietingen van schepen in de Rode Zee kiezen rederijen ervoor om om Afrika heen te varen. De transporttijd is hierdoor verlengd van 4 weken naar 6 weken. Ook de retourvaart kent deze vertraging. Dit zorgt, met nog diverse andere geopolitieke ontwikkelingen, voor een tekort aan containers. Deze schaarste leidt tot een gigantisch sterk prijsopdrijvend effect binnen enkele maanden. Bovenstaande grafiek geeft de ontwikkeling van de vrachtprijzen vanaf januari 2023 weer.
Niet alleen de prijzen stijgen hard, het tekort aan containers heeft ook invloed op de Expected Time of Departure (ETD). Zendingen moeten niet zelden 2 tot 5 weken wachten op een beschikbare container. Dit fenomeen is acuut en overvalt menig importeur.
Beschikbaarheid algemeen
De voorraden aan bevestigingsmaterialen bij Europese importeurs waren lange tijd groot. Dit betekende een grote prijsdruk om voorraad liquide te maken. Anderzijds bemerken we door de ontstane lange levertijden vanuit het Verre Oosten dat voorraden momenteel snel slinken. De beschikbaarheid komt daardoor soms al onder druk te staan. Europese importeurs verhogen momenteel onderling de prijzen, vooruitlopend op de verwachtte schaarste.
Beschikbaarheid Kobout
Onze voorraad is redelijk op peil en wij kunnen onze klanten op een acceptabele wijze bedienen. De jarenlange relaties met onze partners (producenten) werpen hierbij hun vruchten af. Echter door sterk opdrijvende prijzen van Europese handelaren onderling behouden we ons het recht om individueel de prijzen aan te passen indien onze voorraad niet toereikend is.
Marktontwikkelingen Europa
Veel bedrijven kampen met een teruglopende vraag. Samen met de hoge rentetarieven zorgt dat voor een sterke impuls om voorraden af te bouwen. Wij zien dat direct terug in de opbouw van onze orders. De bestelfrequentie gaat omhoog, maar het volume van de orders daalt.
Hierdoor wegen de transportkosten per order steeds zwaarder door, terwijl de deze kosten ook al stijgen door inflatie en doordat onze transporteurs het wagenpark stap voor stap willen/moeten elektrificeren.
Naast de reguliere, forse, loonstijgingen, hebben wij te maken met een steeds hogere regeldruk vanuit overheden. Rapportages voor CBAM, duurzaamheid en bijvoorbeeld de registratie over het woon- werkverkeer van het personeel.
Wij doen er alles aan om de prijzen en voorraden zoveel mogelijk op peil te houden, echter bestaat er een reeële kans dat we in de komende maanden genoodzaakt zullen zijn om een prijsverhoging of (gewijzigde) orderkosten door te voeren.
Als u meer informatie wilt omtrent de huidige marktontwikkelingen, neem dan contact op met uw Kobout-contactpersoon.