Kobout = Teamwork
Wij hebben een periode van logistieke problemen achter ons liggen. Naast de verstoorde internationale supply chain verliep een software-implementatie in ons magazijn niet zoals gepland. Helaas resulteerde dat vanaf de eerste week van dit jaar in lange levertijden en veel meer deelleveringen dan gebruikelijk.
Ambitie
Sinds de oprichting in 1979 ontwikkelt Kobout zich doorlopend. Voortdurend verbeteren wij onze processen, vergroten wij ons productprogramma en verbreden wij onze dienstverlening.
Het is onze ambitie om als bevestigingsmaterialenspecialist steeds de hoogste kwaliteit producten, in combinatie met de beste logistieke en technologische oplossingen, te bieden.
WMS
In 2017 namen wij de beslissing om de software die het magazijn aanstuurt, te vervangen. Na lang zoeken hebben we een partij gevonden die een antwoord had op al onze wensen en vragen. Kort daarna werden de eerste nieuwe ontwerpen voor ons Warehouse Management Systeem (WMS) opgeleverd.
De belangrijkste doelstellingen:
- Verbeteren van de kwaliteit van de leveringen;
- Verkorten van de doorlooptijden;
- Vergroten van de flexibiliteit;
- Alle aanvullende logistieke klantwensen en dienstverlening integreren in de standaard
software oplossing.
Implementatie
Na een uitgebreide ontwerpfase konden we in het najaar van 2019 beginnen met stap 1 van de implementatie. Als eerste heeft het WMS de aansturing van onze 44 Hänel Lean liften overgenomen. Helaas gooide corona in 2020 roet in het eten. De voorbereidingen voor de volgende stap liepen daardoor flink uit. Daardoor konden we de tweede stap van de WMS-implementatie pas eind van dat jaar uitvoeren. De afdeling goederenontvangst ging over op het nieuwe systeem. Vanaf dat moment bepaalde het WMS waar de binnenkomende goederen opgeslagen werden.
In het voorjaar van 2021 werden we midscheeps geraakt door corona, met als dieptepunt het overlijden van Pieter Dijksman. Pieter was logistiek manager en de projectleider voor de WMS-implementatie. Er was verdriet en gemis – tegelijk hadden we maar één doel: zorgen dat de leveringen de deur uit bleven gaan. Het implementeren van het derde WMS-deel stond op een laag pitje.
Volledige overgang
Na de zomer van 2021 hebben we de draad weer opgepakt. Ons logistiek proces draaide weer soepel en er was tijd beschikbaar om de laatste stap van het WMS verder vorm te geven. In de afgelopen kerstvakantie hebben we dan ook het laatste deel van de systeem live gezet. Dit betreft interne verplaatsingen en het verzamelen voor verzending.
Ondanks uitgebreid testen bleken er enkele belangrijke onderdelen niet goed te werken. Hierdoor konden we in de eerste twee weken van 2022 een deel van de orders niet versturen.
In januari en februari liep de achterstand nog verder op, ditmaal door een flink aantal corona- besmettingen. Inmiddels werkten we met man en macht om de achterstanden weg te werken. Van vroeg tot laat, 6 dagen per week.
Rond Pasen waren de extreme achterstanden weggewerkt. Het duurde echter tot eind juni voordat we onze gewoonlijke snelle leveringen weer waar konden maken.
Het was doorpakken, maar wij staan weer als vanouds voor u klaar!
Zwitsers zakmes
Inmiddels plukken we de vruchten van onze nieuwe software. De kwaliteit van onze zendingen is significant verbeterd en verwerkingstijden zijn flink ingekort.
Doordat de logistieke software is toegesneden op de vele klantwensen, kunnen we nu een zeer uitgebreide en hoogwaardige logistieke dienstverlening aanbieden als standaard functionaliteit.
Denk aan:
- Verpakkingen voorzien van uw artikelnummer of projectnummer;
- Aftellen van producten;
- Het op maat zagen van draadstangen;
- Verpakken in private label;
- Samenstellen van assemblagesets;
- Prefab montage;
En nog veel meer uiteenlopende klantwensen..
Nieuwsgierig wat onze state-of-the-art logistieke oplossing voor uw proces kan betekenen? Klik hier en neem contact met ons op.